Tuesday, October 19, 2010

Teringat sewaktu aku masih kecil...seawal usia 10 tahun aku mula berminat untuk menulis luahan hati dalam bait bait sajak...sewaktu itu bermula episod hidup yang menyedihkan dalam family bila ayahanda tiba tiba berkahwin lain..yang aku tahu...orang kebanyakan yang tak punya paras rupa...apalagi harta...terlalu jauh kalau dibanding dengan bondaku,mummy yang beraut arab dari nasab ayahandanya dan berdarah cina dari nasab sebelah nendaku(ibunya cina, ayahnya arab).mummy berhidung mancung,bujur sireh bentuk mukanya...dan tinggi bagai peragawati...mungkin darinyalah aku juga mewarisi ketinggian 5kaki 5 inci.(paling rendah dari kekanda dan adinda perempuanku yang lain)
Hari ini aku menjadi sedikit emosi bila mendengar cerita lampau seorang teman di kantin sekolah pagi tadi....aku merasa begitu simpati bila mendengar ceritanya ...dan aku kagum kerana dia seorang yang tabah....anak adalah keutamaannya....rumahtangga yang dibina dalam usia muda berkecai dipertengahan jalan...namun aku yakin...dia telah menemui kebahagiaannya kini....insyaallah..begitulah pengalaman hidup..kekadang kita fikir...kitalah orang yang paling malang dalam dunia ini kerana terpaksa melalui berbagai dugaan hidup...sebenarnya tidak...ada yang lebih terduga dari dugaan yang kita terima...maknanya kita hendaklah selalu bersyukur kerana dalam kesedihan di sebalik ujian yang allah uji,,ada lagi insan lain yang lebih besar ujian allah untuknya....
teringat lagi bait bait sajak yang aku pernah tulis...dan pernah mendapat tempat pertama dalam pertandingan menulis sajak sewaktu di bangku sekolah.....

POLIGAMI...
ADALAH PESTA LELAKI
MENCINCANG KETUL KETUL HATI DAN PERASAAN
SEORANG PEREMPUAN


MINUMAN YANG DITEGUK LELAKI
ADALAH DARAH
DARI HATI PEREMPUAN
YANG MENGALIR...
MAKANAN YANG DIKUNYAH LELAKI
ADALAH SEGUMPAL HATI PEREMPUAN YANG HANCUR BERKECAI

DIMANAKAH KINI
LETAKNYA
KESETIAAN
SEORANG LELAKI
BERGELAR
SUAMI???

waktu berlalu begitu deras.......ramai yang terluka dan dilukai...inilah yang selalu boss ingatkan di sekolah...dua perkara paling sensitif...WANG dan PEREMPUAN........

1 comment:

  1. Salam kak
    begitulah lumrah alam ini kan.

    kak,kawan2 saya pun ada yang hadapi mslah seperti ini.saya cuba emnjadi pendengar yang baik untuk mereka.
    benar bila situasi ini berlaku
    anak2 adalah kekuatan wanita.

    ReplyDelete